LAKRITS KOLA !

Jag har inte testat denna än, men den kommer att testas det lovar jag ;)

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
0.75 dl turkisk peppar, (hårda lakritskarameller som finns att köpa i nästan vilken livsmedelsbutik som helst)
2 tsk smör
200 g mörk choklad

Gör så här: Koka ihop grädde, socker, sirap, kakao och turkisk peppar (lägg i dem hela, de smälter när de värms). Jag brukar koka den i en vid traktörpanna och då i ca 8 min, kolan ska ha en temratur av 120 grader när den är klar. Har du ingen termometer så gör kulprovet i ett glas vatten (droppa ner en klick som du sedan ska kunna forma till en lagom seg kula). Rör i smöret. Häll upp i en bakplåtsklädd form, ca 20x20 cm. låt svalna och klipp i lagom stora bitar. Micra chokladen och doppa varje bit, strö på lite flingsalt.

Låter ju hur gott som helst ju !

Lakritskola ♥

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag kan meddela om några dagar vad jag tycker om de karamellerna, lilla my är nämligen här i götet och ska hälsa på mig nån dag och kommer ha med sig såna ;)

2010-04-03 @ 11:53:27
Postat av: Jennie :)

åh jessica de måste du !

fast ja tror ju inte du säger - du kan slänga receptet för de va bara skit ;) jag tro du säger gö dubbelsats ;)



kram på dej vännen !!

har ni vår eller e de bara slask o tråk?

2010-04-03 @ 21:18:40
URL: http://haggkvistbloggen.blogg.se/
Postat av: Jessica

Så, nu är kolan provad och den rekommenderas å det varmaste ;)



Lilla My tipsade dock om att hon brukar ta mer turkisk peppar i eftersom hon annars tycker att det blir lite för svag smak av den. Men det är väl en smaksak... Sen har jag ett tips oxå, nämligen att du ska se till att saltet strös över hela alltet, för saltet är pricken över i :D

2010-04-07 @ 12:49:05
Postat av: Jennie :)

åhh Jag måste nog göra dessa <3

2010-04-07 @ 19:31:18
URL: http://haggkvistbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0